7 (+1) voorbeelden van contentmarketing

10 november 2021

Oooh, de wondere wereld van contentmarketing. Je kunt je er úren mee vermaken. Bewust én onbewust. Want bij goede contentmarketing heb je eigenlijk helemaal niet door dat je naar een marketinguiting zit te kijken, zo tof is het. Hieronder hebben we 7 + 1 toffe voorbeelden verzameld van contentmarketing die wij echt heel tof vinden. Ter inspiratie!

Bon Appétit – Condé Nast

Wat is er chiller dan op een brakke zondag filmpjes kijken van mensen die koken? Eén van de meest succesvolle YouTube-kanalen op het gebied van food is Bon Appétit, het kanaal van het gelijknamige Amerikaanse tijdschrift, uitgegeven door Condé Nast. Op het kanaal worden verschillende series geproduceerd, die allemaal gehost worden door een andere presentator en die presentatoren komen ook weer voorbij in elkaars video’s. Een soort Marvel Cinematic Universe, maar dan met kookvideo’s. Het is geen contentmarketing, het is cult. Do we need to say more? Kijken!

De Canon van Nederland – Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

‘Leer van het verleden en sta voor je toekomst’, dat is de boodschap van de Canon van Nederland. Met een mix tussen een social en een contentmarketing campagne wil het Ministerie geschiedenis onder de aandacht brengen bij jongeren. Door de geschiedenis te vertalen naar actuele thema’s als perfectionisme, racisme en feminisme en de video’s te hosten met rolmodellen als Bokoesam, worden de thema’s relevant gemaakt. Door op vier plekken in Nederland murals te laten maken, wordt de campagne nog eens een stukje spraakmakender.

De Goedmaker – Bol.com

Dit format is A) sympathiek en B) knettergoed gemaakt: de Bol.com Goedmaker. Hierin herstelt de webshop hun eigen fouten op een tikje over the top manier. Hilarisch!

The Land of Land Rovers – Land Rover

Diep in de Himalaya, in het pittoreske, doch zeer afgelegen Maneybhanjang, wonen misschien wel de allergrootste fans van Land Rover. Ze hebben de oersterke auto’s nodig om van en naar de bewoonde wereld te reizen. Land Rover maakte een korte film over ‘The Land of Land Rovers’, die niet zou misstaan op National Geographic.Diep in de Himalaya, in het pittoreske, doch zeer afgelegen Maneybhanjang, wonen misschien wel de allergrootste fans van Land Rover. Ze hebben de oersterke auto’s nodig om van en naar de bewoonde wereld te reizen. Land Rover maakte een korte film over ‘The Land of Land Rovers’, die niet zou misstaan op National Geographic.

Red Bull Media House - Red Bull

Ga ik het zeggen? Ik ga het zeggen: Red Bull geeft contentmarketing vleugels. Maar echt. Want ze hebben het bijna nooit over hun product -die blikjes mierzoete enerydrank-, maar zijn vooral bekend als promotor van extreme sports. Of het nu de sponsoring van de Formule 1 is, de poging van Felix Baumgartner om door de geluidsbarrière heen te breken of de lijpe toernooien als Red Bull Extreme Downhill Mountain Biking: overal zit een (ok, tikkie schreeuwerig) Red Bull-sausje overheen. En op hun YouTube kanaal vind je talloze series waarin, jawel, extreme sports centraal staan. Zoals het pareltje hierboven, over cliff diving in een rivier vol krokodillen.

Podcast de Dienst – AIVD

Iedereen is nieuwsgiering naar wat er binnen de AIVD gebeurt. Daarom mochten we begin 2021 meeluisteren met hun werk. In de zesdelige podcastserie De Dienst leggen AIVD-medewerkers uit wat hun werkt inhoudt. Maar hoe geef je levendige voorbeelden als alles wat je doet eigenlijk geheim is? Juist, dan werk je met een fictieve case. In de zesdelige podcastreeks volg je een inlichtingenonderzoek naar terroristische dreiging. In iedere aflevering kom je een stapje verder in je onderzoek (bingewaardig). Ook over de distributie is goed nagedacht: de eerste twee afleveringen kwamen tegelijkertijd online, daarna volgde er wekelijks een nieuwe aflevering.

Luister hem hier

 

ROYALISTIQ vs. MILITAIREN - TARGET #1

Hoe krijg je jongeren enthousiast voor een baan bij Defensie? Juist, met een knaller van een serie waarin influencers de hoofdrol spelen. In de serie Target neemt een influencer het op tegen telkens een andere militaire eenheid. Het doel is om een voertuig te bereiken waarmee de influencer veilig kan ontsnappen. Maar da’s makkelijker gezegd dan gedaan, dus het levert een hele toffe reeks op. Na een eerste seizoen in 2019, komt Defensie met een nieuw seizoen in 2021.

Doeners – FBTO

In de serie van FBTO worden de Doeners gevolgd: de mensen die alles uit het leven halen wat erin zit. Dat kan iets heel groots zijn, zoals het opknappen van een oude Oost-Duitse auto zonder enige kennis van autotechniek, maar ook het starten van een rockband met opa en kleinkinderen. Waar het om gaat, is dat je niet blijft dromen, maar gaat doen. Wat tof is aan deze contentmarketing-reeks (en wij mogen het zeggen, want we hebben hem zelf gemaakt), is dat de content zowel in videovorm als geschreven én als podcast te consumeren is. Voor ieder wat wils dus.

En nu jouw merk!

Zo. 750 woorden inspiratie verder! Wil je zelf aan de slag met contentmarketing op bingewaardige wijze? Neem contact met ons op. We duiken graag samen met jou het creatieve proces in.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.