9 manieren om bingemarketing toe te passen in jouw content

4 november 2021

Bij The Post zijn we gespecialiseerd in contentmarketing. En daar gebruiken we de methode voor die Carlijn Postma bedacht heeft: bingemarketing. Bingemarketing is gebaseerd op de technieken die ervoor zorgen dat jij avond aan avond aan Netflix gekluisterd zit. Maar hoe maak jij jouw content nou net zo bingewaardig als The Walking Dead? We hebben maar liefst 9 tips voor je!

1. Vertel een verhaal en maak een seizoen

Les 1 is misschien wel de allerbelangrijkste: vertel een verhaal. Maak een verhaallijn met hoofdrollen, bijrollen, thema’s, een decor en aftakkingen van de hoofdverhaallijn. Het is onmogelijk om in één video jouw hele verhaal te vertellen: dat moet groeien, net zoals het verhaal van een serie zich gedurende het seizoen ontvouwt. Door zo naar je content te kijken, creëer je een waardevolle langetermijnvisie. 

2. Gebruik formats

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: met goede formats maak je alles leuker. Formats zijn de rubrieken van je content, een stramien waarin je je verhaal giet. Hierdoor weet je publiek wat ze kunnen verwachten (en ok, hoef je zelf niet elke keer iets nieuws te verzinnen). Blader voor inspiratie eens wat tijdschriften door!

3. Gebruik cliffhangers

Waarom kijk je tóch die volgende aflevering nog terwijl het eigenlijk al lang bedtijd is? Omdat je wilt weten wat er gebeurt na die vreselijk spannende cliffhanger. Dat principe kun je ook toepassen in je content: deel een verhaal eens op in 2 of 3 video’s of blogs, gebruik een cliffhanger en voilá: je eigen miniserie.

4. Redeneer vanuit je publiek

Als ze iets goed kunnen in Hollywood, is het wel aansluiten bij de behoeften van hun publiek. Simpelweg door naar data te kijken. Kun jij ook: duik eens in je Analytics en check met welke zoekwoorden mensen op je website komen. Heb je daar interessante content bij? Door op deze manier content te maken, werk je aan je vindbaarheid én willen potentiele klanten al snel meer van je weten.

 

5. Spreek meerdere groepen aan

Van veel films en series worden meerdere trailers gemaakt. Eentje waarin de spectaculaire vechtscènes centraal staan, eentje die het liefdesverhaal belicht en eentje waarin de hele verhaallijn samengevat wordt, bijvoorbeeld. Waarom? Omdat iedere trailer weer een ander publiek aanspreekt. Dat kun jij ook doen met je content. Probeer eens om 3 verschillende social updates te maken bij 1 blogpost, steeds met een ander publiek voor ogen.  

6. Coming soon…

Die megavette trailers in de bioscoop, waardoor je degene naast je aanstoot met de woorden: “Zullen we daar ook nog heen?”, die moet je ook maken voor je eigen video’s! Ok, er is misschien een klein verschil tussen jouw video over vastgoedonderhoud en de nieuwste Marvel, maar door de juiste elementen eruit te pikken en daar een vette track onder te monteren, kun je al een hele toffe coming soon trailer maken voor je social kanalen.

7. Co-creëer

Samenwerkingen leveren soms de tofste dingen op. Maak een reeks in samenwerking met een influencer, een concullega of een merk uit een heel andere sector. Daar kunnen heel verrassende resultaten uit ontstaan.

8. Gebruik product placement

Een hele video over jouw nieuwe dienst X is waarschijnlijk niet zo interessant. Een video waarin dienst X gebruikt wordt om zielige asielpuppy’s een beter leven te geven, is dat waarschijnlijk wel (al is het alleen maar vanwege de puppy’s). Wat we daarmee willen zeggen: je product of dienst hoeft niet altijd het hoofdonderwerp te zijn, maar kan best als ‘product placement’ subtiel in beeld zijn.

9. Verras!

Think out of the box, baby! Verras je publiek met een fantastische podcast, een fictief verhaal, korte humoristische sketches, een briefwisseling met een historisch persoon, een kijkje in de toekomst door middel van VR… Verras je publiek met iets unieks en zorg er zo voor dat je talk of the town wordt.

Beetje hulp nodig?

Voor ons is dit allemaal gesneden koek. Of gepofte popcorn, zo je wilt. En daarom helpen we je graag op weg! Bel ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Eerst meer lezen? Klik hier voor meer over onze methodiek, voorbeelden van mooie campagnes of het nut van een contentstrategie.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.