Contentmarketing en bingemarketing: wat is het verschil?

4 november 2021

Bij The Post doen we aan contentmarketing volgens de bingemarketing-methode. In deze blog leggen we je uit wat het verschil is en vertellen we je meer over bingemarketing. Pak je popcorn er maar bij!

Eerst even naar de verschillen: contentmarketing is een marketingmethode die draait om content. Betekenisvolle en waardevolle content, om precies te zijn. In deze blog lees je er alles over. Bingemarketing is de methodiek die we gebruiken bij The Post, gebaseerd op de beste verhalenvertellers in dit universum: die uit Hollywood. Carlijn Postma -founder van The Post- heeft de wereld van Hollywood en Netflix vertaald naar een praktische contentmarketing methodiek.

Wat is bingemarketing?

In het nogal versnipperde medialandschap en met de ogenschijnlijk korte spanningsbogen van tegenwoordig, is het als merk de kunst om zo’n goede relatie op te bouwen met je publiek, dat ze er eens even goed voor gaan zitten als jij nieuwe content uitbrengt. Dat ze geheel uit zichzelf meerdere uitingen na elkaar bekijken, puur omdat ze het leuk, ontroerend of interessant vinden. Bingewatchen dus, de Netflix-term waar bingemarketing van is afgeleid. Bingemarketing is een duurzame marketingstrategie waarmee je door de inzet van seriecontent, gebaseerd op de gezamenlijke interesses van jouw publiek en je merk, bouwt aan een langetermijnrelatie met je publiek.

 

 

Ok, maar hoe dan?

Dat doen we door de trucs uit Hollywood toe te passen in contentmarketing. Ten eerste het produceren van complete series. De beste manier om kijkers, luisteraars of lezers verslaafd te maken aan je content, is door ze ook daadwerkelijk méér te kunnen bieden. Dat uitgangspunt nemen we over voor bingemarketing. We richten ons niet op enkelvoudige, eenmalige teksten, podcasts of video’s, maar op een reeks achter elkaar. En daarbij schuwen we de cliffhanger niet: de aflevering eindigt op een moment waarop de spanning het hoogst is. Dat betekent niet dat je je product manager letterlijk van een klif moet laten storten terwijl hij een verhaal over pak ‘m beet dakgoten vertelt (hoewel…), maar met een creatieve aanpak kun je hier hele gave dingen mee doen.

Hero’s journey

Een ander kenmerk van Hollywood-producties is dat aan vrijwel alle succesvolle films en series een bepaalde basisstructuur ten grondslag ligt, de hero’s journey. De hoofdpersoon gaat steevast een aantal fases door, waarbij hij voor uitdagingen komt te staan en uiteindelijk vooruitgang boekt. Kort gezegd komt het erop neer dat er altijd drie fases te herkennen zijn: het vertrek uit de bekende wereld, het avontuur in een onbekende wereld waarin allerlei uitdagingen de revue passeren om vervolgens verrijkt en volwassener terug te keren naar de bekende wereld.  Bingemarketing is gebaseerd op de overtuiging dat de hero’s journey precies dezelfde reis is als de reis die je publiek doormaakt bij het kennismaken met jouw merk. We noemen het de publieksreis. De publieksreis geeft inzicht in de content die – in verschillende fases van de reis - relevant is voor je publiek.

Creëren voor het publiek

Tot slot maken film- en serieproducers niets zonder dat ze precies weten wat het publiek wil zien of horen. Een van de redenen waarom men in Hollywood zo goed is in het maken van seriecontent, is omdat ze iets hebben wat niemand anders heeft: showrunners. Dit zijn de mensen die de basis van een serie bedenken, en vervolgens ook bewaken. Een showrunner stuurt een team van makers aan en houdt ondertussen de grote lijnen in de gaten. De parallel met een marketing director is snel gemaakt: ook merken hebben baat bij iemand die het geheel overziet. Die bij elke uiting van content veiligstelt dat de link met het basisverhaal helder is, dat het bijdraagt aan het verhaal waarmee het merk publiek aan zich denkt te kunnen binden.

Zelfs aan de slag met je scenario?

Dit artikel komt voor een deel uit ons eigen magazine Bingemagazine. Benieuwd naar de rest? Vraag hier je digitale of papieren exemplaar aan! En wil je direct aan de slag met een bingemarketingstrategie voor jouw merk? Neem contact op met Aukje of Charleen.

The Post is een SIXD' Agency.
Meet SIXD' here.