Contentmarketing inzichten en trends voor 2023

20 december 2022

Wat gebeurt er op het gebied van contentmarketing in 2023? Het korte antwoord: veel! Wij deden inzichten op uit het afgelopen jaar en kijken vooruit naar trends en veranderingen in 2023. We hebben het over onder andere TikTok, AI, seriematige content en werving van nieuwe collega’s.

Video

Video gaat in 2023 een nóg grotere rol spelen. De online aandachtsspanne is kort. Met de opkomst van Instagram Reels en TikTok is zijn korte, snelle video’s dus belangrijker dan ooit. Je publiek krijgt je content op een ‘snackable’ manier mee: de inhoud wordt snel en eenvoudig gepresenteerd. En ook het maken ervan is een stuk toegankelijker dan grote videoproducties.

TikTok

TikTok groeit in 2023 verder. Uit onderzoek van Hubspot (2022) blijkt dat 56% van de marketeers die momenteel gebruik maken van TikTok van plan zijn hun investering in 2023 te verhogen. Dat is het hoogste aantal van alle socialmediaplatformen.

Blogs

Blogs verdwijnen niet, ondanks de enorme populariteit van video’s. Blogs worden al jarenlang gebruikt, simpelweg omdat ze werken. Uit onderzoek van Hubspot (2022) blijkt dat de meeste consumenten meerdere blogs per week lezen en iets van een merk hebben gekocht na het lezen van een blog. Daarnaast zijn blogs natuurlijk een ontzettend goede manier om je vindbaarheid te vergroten op Google.

Artificial Intelligence (AI)

AI heeft afgelopen jaar een enorme sprong gemaakt, zeker op creatief gebied. AI gaat zo snel dat er elke week nieuwe mogelijkheden zijn. Zelfs voor minder technische gebruikers wordt experimenteren met AI toegankelijker, of het nou gaat om het genereren van tekst, afbeeldingen, 3D-modellen of audio. 2023 wordt het jaar waarin we AI steeds meer als tool inzetten.

Collega’s werven

Je hebt een ijzersterke propositie nodig, zodat je toekomstige collega niet meer om je heen kan. Je propositie is een belofte van jouw bedrijf aan de ander: een duidelijke reden waarom een persoon die jij wil bereiken nú moet kiezen voor jouw werkgeversmerk. Neem je werving dus mee in je contentstrategie. Daarmee haal je het publiek naar jou toe, in plaats van dat jij als merk op zoek moet naar de doelgroep. Ideaal om je volgende werknemer te werven.

Wil je meer weten over onze nieuwste inzichten van vorig jaar, en de vooruitzichten van komend jaar? Download de whitepaper!

 

 

Contentmarketing inzichten voor 2023

Download de whitepaper via de knop hieronder.

Download de whitepaper! 2.0
The Post is een SIXD' Agency.
Meet SIXD' here.