Hogeschool Viaa

De eerste dag van het schooljaar. Maar dan online

Middenin coronatijd toch blijven communiceren. Met een breed assortiment aan moderne middelen, van een livestream tot een door The Post ontworpen interactief filter, lukte het Viaa om hun publiek te bereiken.

Hogeschool Viaa
Een interactief filter. Een livestream. Een huisstijl die doorgevoerd wordt in alle distributiekanalen. Hogeschool Viaa organiseerde in samenwerking met The Post een online eerste schooldag, toen de gangbare vorm door corona onmogelijk werd gemaakt. De strategie en gebruikte contentmiddelen zijn helemaal van deze tijd.

01 Vraag

Hogeschool Viaa wil een liveshow organiseren om tijdens de coronacrisis toch de eerste schooldag goed te kunnen beginnen.

02 Strategie

In juli valt er een fysieke uitnodiging op de deurmat van toekomstige studenten. In deze uitnodiging worden de genodigden (eerstejaars en ouders) gevraagd om zich via de Viaa-website aan te melden voor de liveshow.

 

Ondertussen worden in aanloop naar de dag teasers gedeeld van presentator Tiemen Westerduin, tegen het decor van een lege school. De eerste video is de aankondiging, de tweede een oproep om je aan te melden en de laatste dient als laatste oproep om mee te doen aan het evenement. Ook worden er de zogenaamde docent/student-video’s geproduceerd, waarbij docenten en studenten voor de camera plaatsnemen en vertellen wat hen in beweging zet. We maken gebruik van gepersonaliseerde nieuwsbrieven en ontwerpen een landingspagina.

 

Op basis van de huisstijl ontwikkelen we een campagnestijl die aansluit bij de herkenbare uitstraling van Viaa. De huisstijl komt terug in alle uitingen: van social media tot de website en van videocontent tot de branding van het live-evenement zelf.

03 Productie

‘Viaa Open’ wordt in september uitgezonden. Tijdens deze middag wordt het publiek van Viaa geïnformeerd, onder andere door tafelgesprekken en de mogelijkheid voor het publiek om live vragen in te sturen en beantwoord te krijgen. Tegelijkertijd wordt er tijdens de show constant een link gelegd met contentmiddelen die rond dezelfde tijd live zijn gegaan. Deze video’s zijn ook op de hogeschool opgenomen.

 

De challenge ‘Viaa In beweging’ wordt tijdens Viaa Open gestart. De challenge werkt als volgt: deelnemers kunnen laten weten wat hen in beweging zet en dat vervolgens via social media delen. Ze delen een verhaal via een social update met de hashtag #VIAAINBEWEGING. Wij slaan het verhaal op en reposten of voegen het toe aan een compilatie. Ook ontwierp The Post het Instagramfilter #VIAAINBEWEGING waar iedereen gebruik van kan maken. Dit filter in Viaa-stijl is zo ontwikkeld dat hij het hele jaar door te gebruiken is. Het stelt willekeurige vragen die informeren naar de beweegredenen van de deelnemers, om zo antwoord te krijgen op de vraag: wat zet jou in beweging?

04 Distributie

In aanloop naar Viaa Open worden social media gebruikt om diverse teasers te verspreiden en aandacht te vragen voor het online evenement. We kijken goed naar de inhoud, zodat de content constant relevant blijft voor het publiek – of dat nu nieuwe of huidige studenten zijn. Om de challenge Viaa in beweging laagdrempelig te houden, zetten we in op het gebruik van Instagram. Op dit platform zijn de mogelijkheden tot interactie het grootst.

05 Resultaat

De livestream is een groot succes. Na Viaa Open zien we mogelijkheden om terug te blikken, het thema continu in beweging te laten zijn en nieuwe verhalen te blijven publiceren. Zo bouwen we het hele jaar door aan een thema waarbij de content steeds afwisselt. Het door The Post ontworpen Instagramfilter wordt 785 keer geopend en maar liefst 215 keer daadwerkelijk gebruikt door docenten en studenten.

Bekijk onze andere cases

Meer weten 
over deze case?

Deze persoon helpt je graag verder.

Plan een afspraak
Charleen van der Vechte
Charleen van der Vechte
Accountmanager

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.