The International Content Marketing Forum
Om daarachter te komen, nemen wij deel aan het ICMF, The International Content Marketing Forum. Een samenwerkingsverband van content marketing associaties en bureaus in Europa om kennis over content marketing te ontwikkelen en te delen. Een van de projecten is een tweejaarlijks onderzoek naar de status van contentmarketing. Het nieuwste onderzoek werd in het laatste kwartaal van 2020 uitgevoerd met Scion Research Labs. We nemen je even mee door een paar opvallende resultaten.
Het belang van contentmarketing
Wist je dat uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 41 tot 76 procent van de ondervraagde bedrijven een goed ontwikkelde contentmarketingstrategie heeft? Europese leidinggevenden zijn er dan ook voor een groot deel van overtuigd dat contentmarketing leidt tot een hoge betrokkenheid van het publiek, een positief effect heeft op het vertrouwen en de attitude van het merk, en de merkwaarde verhoogt. Toch liggen er nog wel kansen als het gaat om de organisatie van contentmarketing: er is nog een grote internationale inhaalslag nodig.
De verschillen met de buren
Ook boeiend om te zien zijn de grote verschillen, ook als je vlakbij kijkt. Nederland scoort laag wat betreft het produceren van inhoud volgens journalistieke principes, slechts 51%. In België is dat 66% en n de Duitstalige landen scoren tussen 74% en 81%. En nog een interessant verschil tussen Nederland en België is het feit dat 74% van de Nederlanders aangeeft dat podcasts steeds belangrijker worden in contentmarketing. Slechts 29% van de Belgen is het daarmee eens. Interessant om over na te denken!