De status van contentmarketing in Europa

29 april 2021

Vraag je ons wat de status is van contentmarketing in Nederland, dan geven we je een keurig antwoord. En de status van de Engelstalige contentmarketing houden we ook nog wel aardig bij. Maar als we verder in Europa kijken, wordt het toch een stuk lastiger. Hoe zit het bij onze oosterburen? En wordt er anders naar content gekeken in Scandinavië of Zuid-Europa?

The International Content Marketing Forum

Om daarachter te komen, nemen wij deel aan het ICMF, The International Content Marketing Forum. Een samenwerkingsverband van content marketing associaties en bureaus in Europa om kennis over content marketing te ontwikkelen en te delen. Een van de projecten is een tweejaarlijks onderzoek naar de status van contentmarketing. Het nieuwste onderzoek werd in het laatste kwartaal van 2020 uitgevoerd met Scion Research Labs. We nemen je even mee door een paar opvallende resultaten.

Het belang van contentmarketing

Wist je dat uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 41 tot 76 procent van de ondervraagde bedrijven een goed ontwikkelde contentmarketingstrategie heeft? Europese leidinggevenden zijn er dan ook voor een groot deel van overtuigd dat contentmarketing leidt tot een hoge betrokkenheid van het publiek, een positief effect heeft op het vertrouwen en de attitude van het merk, en de merkwaarde verhoogt. Toch liggen er nog wel kansen als het gaat om de organisatie van contentmarketing: er is nog een grote internationale inhaalslag nodig. 

De verschillen met de buren

Ook boeiend om te zien zijn de grote verschillen, ook als je vlakbij kijkt. Nederland scoort laag wat betreft het produceren van inhoud volgens journalistieke principes, slechts 51%. In België is dat 66% en n de Duitstalige landen scoren tussen 74% en 81%. En nog een interessant verschil tussen Nederland en België is het feit dat 74% van de Nederlanders aangeeft dat podcasts steeds belangrijker worden in contentmarketing. Slechts 29% van de Belgen is het daarmee eens. Interessant om over na te denken!

 

Gratis download

Zo zie je maar: ook voor ons valt er nog veel te leren als het gaat om de status van contentmarketing buiten Nederland. Ben je benieuwd naar alle resultaten? Download de resultaten dan gratis via onderstaande link. 

Lees meer

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.