Kanaalkeuze
Om inzicht te krijgen in deze belevingswereld hebben we de beschikbare kanalen ingedeeld op basis van de relatie die het publiek met het merk heeft.
Pushed channels
Wanneer je nog weinig publiek hebt op je eigen kanalen, of een nieuw publiek zoekt, dan ontkom je vrijwel nooit aan het inzetten van pushed channels. Je kunt dan denken aan adverteren in al haar verschijningsvormen. Daarmee creëer je snel een groot bereik, maar je hebt relatief weinig interactie met je publiek.
Guided channels
De guided channels (zoekmachines, Pinterest) zijn geschikt om in te spelen op de trigger van het publiek. Zij zoeken iets en jij gidst ze naar jouw content, door bijvoorbeeld slimme zoekwoorden te gebruiken (maar daarover in een later artikel meer).
Borrowed channels
Je contentconcurrenten bevinden zich op het domein waarop jij ook zichtbaar wilt zijn. Waarom zou je dan hun publiek niet even lenen? Je kunt dan denken aan de inzet van influencers, co-creaties met andere platformen en PR. Het is wel van belang dat het kanaal een duidelijke match met jouw merk heeft en dat de content die je met hen maakt, volgt uit je eigen strategie. Het publiek verwacht content dat past bij het kanaal waar zij fan van zijn. Weet je het publiek te verleiden jouw eigen omgeving te bezoeken, dan maak je maximaal gebruik van de mogelijkheden die Borrowed kanalen te bieden hebben.