Het belang van een goed distributieplan voor jouw content

16 december 2021

Gek genoeg krijgt distributie in contentmarketing bijna nooit de aandacht die het verdient. Dat is zonde, want zonder distributie heb je meestal geen publiek. En zonder publiek is er niemand die jouw serie gaat bingen. Maar hoe bereik je dat publiek? Dat is iets om vooraf al over na te denken. In Hollywood zijn ze heel goed in vooraf nadenken over distributie: zodra de producenten weten dat er een nieuw seizoen van een serie gemaakt wordt, kopen ze de campagneweken alvast in. Niet alleen handig omdat je dan een keiharde deadline hebt, maar ook omdat je tijdens de productie al rekening kan houden met je distributiekanalen.

Hoe haal je je contentdoelen?

Bingemarketing begint bij aansluiting vinden met je publiek. En daarom kijken wij bij het beredeneren van de distributiekanalen, ook het liefst vanuit het publiek. Waar bevinden ze zich en met welke beleving zijn ze daar? Deze belevingswereld is op sociale kanalen (ik ben in gesprek met mijn vrienden) een heel andere dan op Pinterest of Google (ik ben op zoek naar informatie/inspiratie). En die belevingswereld heeft weer alles te maken met jouw hoofddoel: wil je meer merkbekendheid verkrijgen, leads of sales verkrijgen of thought leader zijn in jouw vakgebied? Stap 1 is dus het opstellen van heldere KPI’s. Daarna is het tijd om te gaan kijken naar de kanalen die je tot je beschikking hebt. En dat zijn er vaak meer dan je denkt. Hieronder vind je een overzicht, opgedeeld in de verschillende belevingswerelden van je publiek.

Owned channels

Nadat je de content op je eigen platform hebt geplaatst, begint de verspreiding op je eigen social kanalen. Bij The Post noemen we dat contentmapping: zorgvuldig gekozen fragmenten van je content, die het publiek nieuwsgierig maken naar de rest. Het zijn social updates die variëren in soort en inhoud, die op verschillende momenten en via verschillende kanalen worden verspreid. Een Insta-update ziet er anders uit dan een Facebookbericht en op Pinterest kies je weer voor een andere benadering dan op Pinterest. Tijdens het maken van je video, blog of podcast denk je al na over deze updates, door bijvoorbeeld een extra quootje op te nemen of beelden te schieten voor een trailer. Je publiek heeft je hier al gevonden en is dus op een of andere manier al aan je merk verbonden. Nu is het tijd om ze over te halen je content te bekijken én te delen.

Pushed channels

Wanneer je nog weinig publiek hebt op je eigen kanalen, of een nieuw publiek zoekt, dan ontkom je vrijwel nooit aan het inzetten van pushed channels. Je kunt dan denken aan adverteren in al haar verschijningsvormen. Daarmee creëer je snel een groot bereik, maar je hebt relatief weinig interactie met je publiek.

Guided channels

De guided channels (zoekmachines, Pinterest) zijn geschikt om in te spelen op de trigger van het publiek. Zij zoeken iets en jij gidst ze naar jouw content, door het slim inzetten van SEO. Daarom is het erg belangrijk om vooraf al goed te weten waar jouw publiek behoefte aan heeft, bijvoorbeeld door te kijken aan de hand van welke zoekwoorden ze je website bereiken.

Borrowed channels

Je contentconcurrenten bevinden zich op het domein waarop jij ook zichtbaar wilt zijn. Waarom zou je dan hun publiek niet even lenen? Je kunt dan denken aan de inzet van influencers, co-creaties met andere platformen en PR. Het is wel van belang dat het kanaal een duidelijke match met jouw merk heeft en dat de content die je met hen maakt, volgt uit je eigen strategie. Het publiek verwacht content dat past bij het kanaal waar zij fan van zijn. Weet je het publiek te verleiden jouw eigen omgeving te bezoeken, dan maak je maximaal gebruik van de mogelijkheden die borrowed kanalen te bieden hebben.

 

Attended channels

Bij attended channels is er sprake van enige mate van betrokkenheid van het publiek bij het merk, bijvoorbeeld omdat ze een cookie afgegeven hebben, al klant zijn van je merk of gegevens achtergelaten hebben. Deze loyaliteit kun je gebruiken om ze opnieuw naar (een ander onderdeel) van je merk te trekken. Denk bijvoorbeeld aan retargeting banners.

 

Earned channels

Mond-tot-mond reclame blijft in veel gevallen een soort holy grail: jij hebt het zo goed gedaan dat je publiek jouw content vrijwillig aanraadt aan zijn on- of offline vrienden. Super waardevol, want tips van vrienden volgt je publiek graag op.

Doe eens gek

Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat past er bij je content, je publiek en hoe val je op in de enorme hoeveelheid content die er dagelijks gepubliceerd wordt? Durf verder te denken dan een social advertising campagne; zoek voor je online content ook de samenwerking op met een papieren magazine, combineer een abri-campagne met je contentmarketingstrategie, zet banners in voor retargeting of zorg voor opschudding met een verfrissende guerrilla-actie: wat je ook doet, zorg dat jouw content je beoogde publiek bereikt. Want contentmarketing zonder doordachte distributie is als een commercial zonder zendtijd.

Zo. Hiermee moet je toch een lekkere brainstorm op kunnen zetten. Denk out-of-the-box, durf op te vallen en wees creatief! Meer weten of samen sparren? Neem contact op, dan gaan we samen aan de slag.

 

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.