CameraNu

Het creëren van een loyaal en betrokken publiek

Fotografie; door de nieuwste technologie op je mobiele telefoon is het maken van mooie foto’s voor iedereen mogelijk. Hierdoor is de drempel laag en is er een echte prijsvechtersmarkt ontstaan waarin budget en kennis specifiek zijn. Want hoe creëer je een breed en betrokken publiek voor een merk dat voornamelijk is gericht op professionele fotografie? Simpel: we vinden een nieuw en breder publiek.

CameraNu
Meer bezoekers, die langer blijven hangen, vaker terugkomen en meer besteden. Dit was de wens van CameraNU. Voor een grote webwinkel waarbij SEA een grote rol speelt en waar de concurrentie voornamelijk plaatsvindt op prijs, lijkt het lastig om een eigen en betrokken publiek te creëren. Samen met The Post heeft CameraNu de eerste stappen gezet richting een loyaal en eigen publiek.

01 Vraag

CameraNu, een webshop in foto- en videoapparatuur en aanverwante producten, wordt door de onlineprijsvechtersmarkt steeds afhankelijker van SEA. Dit is een van de redenen om de afhankelijkheid te verkleinen en in te zetten op contentmarketing. CameraNu heeft The Post gevraagd om door middel van contentmarketing bij te dragen aan het vergroten van de inhoudelijke bekendheid als webshop en platform voor het maken van betere beelden.

02 Strategie

Om te komen tot inhoudelijke merkbekendheid voor CameraNu, hebben we de diverse publieksgroepen onder de loep genomen. Namelijk: de amateurs, dit zijn mensen die het leuk vinden om foto’s te maken en meer willen leren, de hobbyfotograaf en de professioneel fotograaf. Aan de hand van een trendonderzoek hebben we gekeken wanneer welke thema’s relevant zijn binnen deze publieksgroepen. In de strategie lag de focus op de vragen; hoe kom je tot inhoudelijke merkbekendheid? En: waar zit de relevantie?

 

Op basis van het zoekgedrag in Google, is er een trendonderzoek gedaan voor CameraNu. Vanuit de resultaten van dit onderzoek, en de genoemde thema’s en relevantie, heeft The Post een strategie opgebouwd. Interessant om te concluderen is dat de publieksgroepen van CameraNu in elkaar overlopen; het publiek dat eerst foto’s maakt met de mobiele telefoon, kan doorgroeien tot iemand die professionele fotografie beoefent. In de content voor CameraNu hebben we – op basis van bovenstaande data – vooral de focus gelegd op het vinden van een nieuw publiek. Nieuw publiek dat het leuk vindt om beelden te maken, al dan niet met speciale apparatuur. Publiek dat, geïnspireerd door aantrekkelijke hero-content, aan de slag gaat met praktische help-content. Zodat het kan doorgroeien en nog mooiere beelden wil maken, mét speciale apparatuur.

03 Productie

In een reeks aan artikelen en afleveringen nemen we deze publieksgroepen mee in de wereld van fotografie. Dit doen we door content te creëren over verschillende thema’s, en in verschillende fases van de publieksreis. Om de drie publieksgroepen in alle fases te vinden, binden en activeren. In de content staan de verschillende specialisaties van fotografie centraal. Deze verhalen worden verteld vanuit verschillende perspectieven: een professioneel fotograaf die tips geeft, een expert die een techniek of bepaald product toelicht of een beeldmaker die vanuit zijn of haar passie in beeld wordt gebracht, zoals natuurfotograaf Marsel van Oosten.

04 Distributie

Waar CameraNU normaal gesproken vooral beelden van producten toont, hebben we in de distributie van de content ingezet op het eindresultaat: de beelden van een fotograaf. Alle content wordt geplaatst op de website van CameraNu.nl. Om het publiek hier naartoe te leiden, hebben we updates voor LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter gemaakt. In deze updates, en banners, is voornamelijk gebruik gemaakt van aansprekende fotografie. Naast fotografie werden er filmische trailers ingezet om het publiek te verleiden naar het platform te komen. Op het platform van CameraNu kon het publiek zich inschrijven voor een mailflow waarin ze konden groeien van amateurfotograaf, tot professioneel fotograaf. Het resultaat? Een duidelijke contentflow dat het publiek meeneemt in de wereld van fotografie.

05 Resultaat

Samen met CameraNu produceerden we het eerste seizoen, en legden zo de blauwdruk voor komende seizoenen. Het resultaat was een stijging in nieuw publiek, een hogere ‘time on site’ en doorkliks in de contentflow. Inmiddels zijn er meerdere seizoenen geproduceerd door CameraNu.

Meer weten 
over deze case?

Deze persoon helpt je graag verder.

Plan een afspraak
Charleen van der Vechte
Charleen van der Vechte
Accountmanager

Bekijk onze andere cases

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.