Sena

Het in beeld brengen van de emotionele en financiële waarde van muziek

Muziek roept herinneringen op, vertelt een verhaal en biedt troost, hoop en gezelligheid. Muziek is bijna altijd en overal aanwezig en heeft daarmee emotionele waarde. Maar muziek heeft ook een financiële en praktische waarde. Voor de makers én de gebruikers van die muziek. Hoe zorg je ervoor dat het logisch is voor muziekgebruikers dat zij betalen voor muziek? En hoe krijgen muziekmakers waar zij recht op hebben?

Sena
Inhoudelijk de merkbekendheid vergroten door de financiële en emotionele waarde van muziek te duiden. Met deze wens kwam Sena bij The Post. We zochten naar een manier om de echte waarde van muziek in beeld te brengen, aan de hand van de verhalen van de muziekgebruikers en muziekmakers zelf. In verschillende formats vertellen de makers over de – vaak lastige – weg naar hun droom en komen de gebruikers aan het woord over de toegevoegde waarde van muziek in hun onderneming. Op die manier wordt duidelijk dat het maken van muziek gewoon een baan is die geld in het laatje moet brengen.

01 Vraag

Sena regelt de rechten van muzikanten en producenten en zorgt ervoor dat zij hun vergoeding krijgen dankzij muzieklicenties. Met behulp van The Post wilde Sena naast de emotionele, ook de financiële waarde van muziek belichten. Hierdoor worden de belangen van de muziekmakers behartigd en ontstaat er (prijs)begrip en loyaliteit bij de muziekgebruikers. Door het inzetten van contentmarketing werd ook de merkbekendheid vergroot om zo meer gebruikers naar de website te halen. 

02 Strategie

Om aansluiting te vinden bij de mindset van het publiek van Sena, zijn er twee belevingswerelden vastgesteld tijdens het publieksonderzoek: ‘Ik gebruik muziek in een openbare of publieke ruimte’ (onbewuste gebruiker van muziek) en ‘ik ben muzikant en ik speel (mee) op een plaat’ (bewuste gebruiker/maker van muziek). Uiteindelijk is ervoor gekozen om vanuit één corporate verhaallijn te communiceren, in de vorm van video’s. De makers kunnen niet zonder gebruikers en de gebruikers kunnen niet zonder de makers. In onze ogen kun je die twee werelden verbinden door het overkoepelende resultaat centraal te stellen: namelijk de financiële en emotionele waarde van muziek. 

03 Productie

Er is gekozen voor een reeks video’s in documentaire-stijl, waar goed de waarde van muziek kan laten zien, voelen en ervaren door de hoofdpersonen te volgen bij hun persoonlijke of zakelijke uitdagingen. Hierdoor leef je als kijker en luisteraar mee en word je betrokken bij die uitdagingen. Het publiek identificeert zich er mee of krijgt er begrip voor. Op deze manier kan zij zelf concluderen en realiseren hoe belangrijk muziek is in onze maatschappij. Of dat nou bewust is of niet. 

In een horecazaak, winkel, op de werkvloer of andere openbare ruimten, is de waarde van muziek voor het oog onzichtbaar. In deze documentaires zijn we op zoek gegaan naar die waarde in de breedste zin van het woord. We volgden de makers van muziek in hun dagelijks leven. De één als investering op weg naar de realisatie van zijn grote droom, de ander op zoek naar een manier om zijn brood te verdienen. Daarnaast interviewden we gebruikers van muziek over het belang van muziek bij hun (ondernemers)uitdagingen. Bijvoorbeeld de afspeellijst die aanstaat in een autoshowroom versus de radio in de garage. Daar tegenover lieten we zien hoe dat inzichtelijk gemaakt kan worden, door experts (platenmaatschappijen, onderzoekers en medewerkers van Sena) aan het woord te laten en onderzoeksresultaten te presenteren. 
 

04 Distributie

Alle gemaakte content wordt op de website van Sena geplaatst. Om het publiek hier naartoe te leiden, hebben we updates voor LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter gemaakt. Op deze kanalen toonden we korte trailers of stills uit de aflveringen, om het publiek te verleiden naar het platform te komen. 

Daarnaast is er goed gekeken naar het publiek per aflevering. Gaat de aflevering over het belang van muziek in een horecazaak? Dan werden de contentupdates op andere plekken geplaatst dan wanneer het ging om de muziek in een autoshowroom. 
 

05 Resultaat

Samen met Sena zijn er uiteindelijk zeventien afleveringen geproduceerd, verdeeld over drie seizoenen. De video’s met in de hoofdrol de makers bestaan uit de rubrieken; 1 Minuut met.., Drie vragen aan en Hoe verdien jij je brood? In de video’s Als muziek in de oren van.. laten we ondernemers aan het woord die vertellen over het belang van muziek in hun onderneming.

Meer weten 
over deze case?

Deze persoon helpt je graag verder.

Plan een afspraak
Charleen van der Vechte
Charleen van der Vechte
Accountmanager

Bekijk onze andere cases

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.