Het nut van een goede contentkalender: zo bewaak je je verhaallijn

17 november 2021

Als je aan de slag gaat met contentmarketing, is een goede contentkalender onmisbaar. Het geeft je overzicht, zorgt voor creativiteit én het scheelt veel werk. In dit artikel delen we onze belangrijkste tips en inzichten over contentkalenders.

Het is geen geheim dat wij geen fan zijn van losse flodders content. Wij werken volgens de methodiek bingemarketing. En volgens die methodiek, maak je eerst een verhaallijn hoofdrollen, bijrollen, thema’s, een decor en aftakkingen van de hoofdverhaallijn voordat je aan de slag gaat. Het is onmogelijk om in één video jouw hele verhaal te vertellen: dat moet groeien, net zoals het verhaal van een serie zich gedurende het seizoen ontvouwt. En om ervoor de zorgen dat de rode draad in al je content terug te vinden is, is een kalender onmisbaar. Wat vertel je wanneer en in welke vorm?

Wat staat er in een contentkalender?

Bij een contentkalender denken veel mensen aan een tool om posts in te plannen op social media. En hij wordt ook nog wel eens verward met een inhaakkalender (Fijne Dag van de Klederdracht, allemaal). Een goede contentkalender is volgens ons meer dan dat. Hij geeft je overzicht in de verhaallijn en de vormen die je toepast om je verhaal te vertellen. Daar zijn social posts en vooruit, af en toe een inhakertje een belangrijk onderdeel van, maar ook je video’s, blogposts, podcastafleveringen en andere uitingen plaats je hierin. Wij nemen niet alleen de publicatie, maar ook de creatie erin op. Wellicht vallen er wat werkzaamheden te clusteren?

Hoe start je een contentkalender the bingemarketing way?

Voor een stevige bingemarketingstrategie zijn enkele ingrediënten onmisbaar, zoals de hoofddoelstelling (job to be done), verhaallijn en publieksbeschrijving. Met dat strategisch kader in ons achterhoofd gaan we aan de slag met het maken van een contentplan, met content in de vorm van tekst, video, beeld of audio. Content die altijd inspeelt op de interesses van jouw publiek, zodat we het publiek kunnen vinden, binden en activeren. En daarbij maken we altijd gebruik van formats: een uniek, vast en terugkerend sjabloon waarbinnen de inhoud telkens wisselt.

Let’s funnel

Op basis van de formats uit het contentplan, maken we een contentkalender. Je neemt een bepaalde periode, bijvoorbeeld een kwartaal of een jaar, en bepaalt alle creatie- en publicatiemomenten. Hoe vaak komt een bepaald format terug? Welke onderwerpen ga je daarin behandelen? Welke onderwerpen zijn op een bepaald moment in het jaar relevant? En hoe kun je format A terug laten grijpen op format B? Door je content op die manier met elkaar te verbinden, creëer je een prachtige marketingfunnel.

Aan de slag!

Kortom: een contentkalender zorgt voor heel veel overzicht in zowel de creatie als de publicatie van je content, bevordert de creativiteit en zorgt voor een ijzersterke funnel. Succes! En heb je hulp nodig? We staan voor je klaar. Lees bijvoorbeeld ook ons artikel over 9 manieren om bingemarketing toe te passen in jouw content.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.