In 5 stappen naar naamsbekendheid met contentmarketing

30 november 2022

Naamsbekendheid kan niet zonder contentmarketing. Maar als je denkt vandaag de dag met één post op LinkedIn je publiek te bereiken, heb je het mis. Een contentstrategie is een langetermijnstrategie.

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is het niveau waarop jouw publiek bekend is met je merk, producten of diensten. De mate van naamsbekendheid wordt gemeten door geholpen en spontane naamsbekendheid. Wat houdt dat in? Geholpen: als je een merk herkent uit een lijstje of als iemand het noemt. Spontaan: als je een merk uit je hoofd kent en onthoudt. Dat is natuurlijk het doel; dat je publiek aan jou denkt als ze zoeken naar een product of dienst. 

Vijf stappen om te werken aan jouw naamsbekendheid:

Stap 1. Wat en wie wil je bereiken?

Je leest deze blog, dus we gaan er voor het gemak vanuit dat het doel met je contentstrategie naamsbekendheid is. Voordat je begint met het maken van je content, heb je duidelijk wie je publiek is. Heb je dit niet? Dan kan het zijn dat je de plank misslaat met irrelevante content op platformen waar jouw publiek niet aanwezig is. Bepaal eerst welk verhaal je wil vertellen: wat is de plot summary van jouw merk. Dit helpt je bepalen hoe je merk zich door content kan presenteren. Waar gaat die content over, wat is het verhaal en hoe ga je die vertellen? 

Om het publiek dat verhaal in te trekken, is de publieksreis van groot belang. Jouw publiek ondergaat een reis bij het tegenkomen van jouw merk, je producten of diensten. Daarin komen triggers én weerstanden naar voren, die je publiek motiveren of tegenhouden om op zoek te gaan naar informatie. Met de content spelen we daarop in en gebruiken we die reis om het publiek naar je merk toe te trekken.

Stap 2. Maak contentformats

Voor de meest kansrijke content maken we contentformats. Formats zijn de rubrieken van je content, een stramien waarin je het verhaal giet. Hierdoor weet je publiek wat ze kunnen verwachten. Bepaal per format welk medium het beste geschikt is: werkt het verhaal dat je wil vertellen beter in video, is het geschikt voor een podcast of komt het goed uit in tekst met fotografie? Contentformats zorgen ook voor een stukje herkenbaarheid. Je publiek herkent de onderwerpen waarover je schrijft of post. Daardoor blijft content, en daarmee de naam, van jouw bedrijf beter hangen bij je publiek.

Stap 3. Contentmapping

Met contentmapping verspreid je de content gefragmenteerd. Je deelt regelmatig kleine teasers van de originele content, met steeds een andere invalshoek en verspreid over de tijd. Je plaatst deze op de sociale kanalen waar je publiek zich bevindt. Zo trigger je het publiek om door te klikken naar het gemaakte contentitem. Je verwijst naar de complete video of het hele verhaal op je eigen landingspagina. Zo komt het publiek op precies de goede plek terecht.

Dit doen we bij The Post bijvoorbeeld voor FBTO. We maken een reeks afleveringen, ondersteund door trailers, om de aandacht van het publiek te vangen op social media en het publiek door te verwijzen naar de website van FBTO. Door de verschillende insteken van de contentmaps spreken we een zo groot mogelijk publiek van FBTO.

Stap 4. Consistente distributie

Hou binnen een contentstrategie rekening met het feit dat jouw publiek nog niet direct toe is aan het kopen van een product of dienst. Als wij bij The Post een campagne opzetten, maken we niet slechts losse, platte advertenties. We maken content om een verhaal te vertellen. Zo hou je het publiek vast en neem je ze mee op reis. Dit werkt ook zo in de advertenties. Jouw advertenties zijn afgeleiden van de rest van je (organische) content. Zo help je jouw publiek jou herkennen in een advertentie wanneer ze eerder je content zijn tegengekomen.

Stap 5. Meten en verbeteren

Het meten van de impact van online advertenties is relatief eenvoudig met inzicht in unieke bezoekers, paginaweergaven en kosten per klik. Naamsbekendheid meet je aan verschillende factoren. Denk aan direct verkeer naar je website, terugkerende bezoekers en zoekverkeer waarin je merknaam wordt genoemd.

Het begrijpen en monitoren van je content is een van de belangrijkste onderdelen van je weg naar naamsbekendheid. Waar gaat het goed? Welke content heeft het minder goed gedaan? Door de resultaten van je contentmarketingstrategie op verschillende platformen te analyseren, kan je conclusies trekken over waar je mee door moet gaan en wat niet werkt.

Tip: Breng dit samen in een dashboard met bijvoorbeeld Google Datastudio om een actueel overzicht te hebben van je resultaten. 

Het is voor ons makkelijk praten om binnen vijf stappen naar naamsbekendheid te komen. Maar hopelijk geeft dit wel inzicht in de eerste die jij kan zetten om jouw bedrijf of opdracht meer in the picture te krijgen. Heb je hulp nodig of wil je even sparren? Neem dan contact met ons op!

Meer weten 
over dit project

Deze persoon helpt je graag verder.

Contact
Bart Prins
Bart Prins
Creative director
The Post is een SIXD' Agency.
Meet SIXD' here.