De toekomst wordt live uitgezonden

29 oktober 2020

De livestream is een van de meest onvermijdelijke communicatievormen van de eenentwintigste eeuw. Kinderen kijken naar streamers op Twitch, ouderen ontdekken Het Journaal via de NPO-app op hun iPad. Niet alleen moet alles binnen handbereik zijn, het moet ook hier en nu gebeuren. Natuurlijk is live televisie niet nieuw, maar het gegeven dat iedereen het kan produceren, waar en wanneer dan ook heeft een schifting in de tijd voortgebracht die zijn weerga niet kent. Daarbovenop komt nog eens het interactieve karakter. We hoeven niet meer hoofdschuddend voor de televisie te zitten. We kunnen direct reageren.

Naar de wijkbewoners toe

Bij The Post hebben we gemerkt dat er behoefte is bij onze klanten om in tijden van corona direct te communiceren met hun publiek. Het begon in de Zwolse wijk Berkum. Door corona kon de bewonersavond van de wijk niet doorgaan. Dus brachten we de avond naar de wijkbewoners toe. In een talkshowsetting werden de nieuwe plannen besproken, waarbij bewoners direct konden reageren in een speciaal daarvoor opgezette chat. Er werden zoveel vragen gesteld dat ze na de uitzending in een blogpost nog verder beantwoord moesten worden.

We’ll do it live!

Als we het doen, doen we het goed. Bij het uitzenden van een livestream komen andere dingen kijken dan bij het maken van een video. Dat hebben wij ook weer gemerkt toen we voor de Gemeente Zwolle een gesprek uitzonden over duurzaamheid. Er kan achteraf niet geknipt worden. Geen voice-overs, geen effecten. Alles moet in één keer goed gaan. Het is dus alle hens aan dek – en dat brengt echt dat dynamische livegevoel met zich mee. Om dit op rolletjes te laten lopen werkt The Post samen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in live-registraties. Mensen die weten wanneer je van camerapunt moet wisselen, en dat allemaal vanuit een mobiele schakelkamer voorzien van een lichtset en monitors. Want: de inhoud moet gewaarborgd blijven. De boodschap moet overkomen. Wij doen er dan ook alles aan om door een livestream heen de helderheid te bewaren. Zo gebruikten we tijdens een van de sessies fragmenten met eerder opgenomen materiaal om de livestream af te wisselen. Dat geeft ook écht dat talkshowgevoel!

Kansen na corona

Natuurlijk zijn de huidige omstandigheden tailor-made voor digitale en directe vormen van communicatie. Maar wij weten nu al dat bedrijven ook na coronatijd vaker voor een livestream zullen kiezen. Het is een relatief betaalbare manier om te laten zien wie je bent en wat je allemaal kunt. Daarbij is streamen natuurlijk al jaren in opmars en is het een eenvoudige manier om direct met je publiek in contact te komen. Bovendien verdwijnen de vragen in een livestreamchat niet, zodat je ze altijd weer erbij kunt pakken om precies te zien wat je publiek vindt, wil en zich afvraagt. De toekomst zal live uitgezonden worden!

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.