Marketing Drenthe

Van je publiek leren tijdens de ontmoeting

Oerprovincie. De stoerste speeltuin. The Post vangt de spannende elementen van Drenthe in een krachtige campagne, met een bijzondere rol voor interactieve video.

Marketing Drenthe
Marketing Drenthe wil voor haar partners het juiste publiek bereiken. Jonge gezinnen die op de vrije dagen zelf op zoek gaan naar een uitje. Mensen bereiken op het moment dat ze een beslissing nemen dus. Met interactieve video vinden we een vorm waarmee we ze niet alleen kunnen bereiken, maar ook van ze kunnen leren.

01 Vraag

Aansluitend op ‘Stoerste speeltuin’, het thema van het jaar, was de wens van Marketing Drenthe om meer aandacht te genereren voor alle spannende activiteiten die mensemn kunnen ondernemen in de oerprovincie. Hun vraag was dan ook: “Hoe laten we zien dat er hier zoveel uiteenlopende mogelijkheden zijn, dat er voor iedereen wel iets te kiezen is?”

02 Strategie

Op basis van deze vraag is de plot summary van Drenthe’s content geschreven en zijn de belevingswerelden van het publiek gedefinieerd. Deze hebben geleid tot een set aan formats voor dat moment en de toekomst, belangrijk om van toegevoegde waarde te zijn op elk punt in de reis van het publiek. Met als grote blikvanger het interactieve hero-format, waarop in de eerste campagne de focus zou komen te liggen.

03 Productie

Interactieve video. Je publiek in videovorm een preview geven van al het spannende dat Drenthe te bieden heeft. Precies afgestemd op hun wensen, want het publiek zit aan het roer. Zij bepalen in de productie Jouw Avontuur door middel van verschillende keuzes hoe het dagje Drenthe van het gezin uit de video eruit ziet en welke activiteiten ondernomen worden. Schaapskudde of klimpark? Slapen in een huisje of in een boomhut? Wat je ook kiest: dankzij de slimme techniek achter de video, kun je aan het einde van de video doorklikken naar relevante content, aangeboden op basis van je keuzes. Ondertussen helpt het Marketing Drenthe om hun publiek globaal beter te leren kennen: dankzij de data wordt steeds meer duidelijk welke keuzes men maakt en wat de voorkeuren van het publiek zijn. Daar kun je dan weer conclusies aan verbinden. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: slimme techniek met voordelen voor zowel onze klant als haar publiek.

 
Bekijk hier de interactieve video

04 Distributie

De zomercampagne Jouw Avontuur genereert veel aandacht voor dagjes uit en overnachtingen in Drenthe. De campagne bestaat uit verschillende creatieve uitingen, zowel online als offline, om op die manier meerdere touchpoints te creëren. We zorgen dat Drenthe top-of-mind is bij zoekers en bezoekers op het moment dat ze vrij zijn. Aan de basis ligt de interactieve video waarin de kijker zelf zijn of haar dagje Drenthe samen kan stellen – daar kan meteen op gerespondeerd worden. Het doel is om bezoekers naar het platform van Drenthe.nl te krijgen en hun vervolgens door te laten klikken naar de partners van Drenthe.nl. Vanwege de brede doelgroep (jonge gezinnen) zijn de kanalen Facebook, Instagram, Google Display en Nu.nl gekozen. Kanalen waar een groot deel van de bevolking zich begeeft, onder wie onze specifieke doelgroep.

Het interactieve karakter van de hoofdproductie wordt ook op de sociale kanalen doorgezet: met slimme oplossingen realiseren we interactiemogelijkheden die niet standaard beschikbaar zijn binnen Facebook en Instagram. Door te spelen met de standaard besturingsbewegingen van de platformen, maakt men keuzes door een- of tweemaal te tikken/swipen. Hierdoor kan aan het publiek vervolgens een teaser voor de hele productie getoond worden die aansluit op hun keuze.

05 Resultaat

En dat werkt. Door de interactieve video ontstaat er engagement en daarmee leren we over ons publiek. Tijdens de campagne zijn er 130.000 klikken naar partners van Marketing Drenthe gerealiseerd. In de periode daarvoor waren dat op dezelfde dagen 85.000. De online campagne heeft een bereik van maar liefst 1.4 miljoen met 96.900 klikken naar de site van Drenthe zelf. De offline campagne bereikt zelfs 4.7 miljoen mensen via abri’s en advertenties in dagbladen. Drenthe is tijdens de campagne van alle provincies het meest zichtbaar in Nederland  en staat op de derde plek als top-of-mind binnenlandse vakantiebestemming. Tegelijkertijd leren we in real-time dat het Drentse publiek de boomhut boven een vakantiehuisje prefereert en het speelbos boven het museum. En hoe waardevol is dat?

Meer weten 
over deze case?

Deze persoon helpt je graag verder.

Plan een afspraak
Charleen van der Vechte
Charleen van der Vechte
Accountmanager

Bekijk onze andere cases

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.