Onze methodiek

Onze methodiek

Job to be done

01

Job to be done

De eerste stap bij het opstellen van de contentmarketingstrategie voor jouw merk is het formuleren van de hoofddoelstelling, oftewel de job to be done. Waarom steekt jouw organisatie tijd, energie en geld in een bingemarketingstrategie? Wil je bijvoorbeeld grotere naamsbekendheid? Moet jouw merk meer lading krijgen? Wil je thought leader worden binnen jouw vakgebied? Heb je een imago-probleem op te lossen? Of heb je een ander doel?
Doelstellingen & distributie

02

Doelstellingen & distributie

Wie wil je eigenlijk bereiken met je serie? En hoe ga je dat doen? Soms moet je actief op zoek naar een publiek, bijvoorbeeld door te adverteren. Soms zet je volledig in op free publicity of zoek je de samenwerking met influencers. Je aanpak is deels afhankelijk van je doelstellingen: Hoeveel mensen wil je bereiken? En wat wil je dat deze mensen vervolgens doen met de content die je verspreidt? Door daar vooraf goed over na te denken, kun je de content precies op maat maken.
De verhaallijn: Plot summary

03

De verhaallijn: Plot summary

Je plot summary kun je vergelijken met de beschrijving van een serie op IMDB, de website die geldt als een autoriteit voor reviews van film- en tv-producties. We gebruiken de plot summary om te bepalen hoe je merk zich door content kan presenteren. Waar gaat de content over? Wie zijn de hoofdrolspelers? Waar speelt het zich af? En wat is eigenlijk het genre?
Doelgroep vs. publiek

04

Doelgroep vs. publiek

Bij bingemarketing praten we niet over doelgroepen, maar over publiek. En publiek bepaalt zelf of het publiek van jouw content is. Het gaat hier niet per definitie om eigenschappen, levensfases, leeftijd of gezinssamenstelling (zoals bij doelgroepen), maar om jullie gemeenschappelijke interesses. Waar kunnen jouw merk en je publiek op een authentieke geloofwaardige manier samen over praten?
Publiekreis

05

Publiekreis

De publiekreis bestaat uit twaalf stappen. Hij begint in de ‘bekende wereld’ van je publiek, waarin je als merk nog geen rol speelt. Vervolgens komen er triggers én weerstanden naar voren, die je publiek motiveren of tegenhouden om op zoek te gaan naar informatie. Onderweg dreig je misschien wat publiek kwijt te raken aan de vijand (je ‘contentconcurrenten’), ga je het gevecht aan mét die contentconcurrenten en krijg je uiteindelijk de ultieme beloning van je publiek: vertrouwen in je merk.
Contentplan & formats

06

Contentplan & formats

Het format is een onmisbaar onderdeel van bingemarketing: een uniek, vast en terugkerend sjabloon waarbinnen de inhoud telkens wisselt. Je publiek weet wat er ongeveer gaat gebeuren en in welke volgorde. Dat is fijn, want publiek heeft behoefte aan structuur en herkenbaarheid. Uit je ingevulde publieksreis haal je op welke stappen je een format nodig hebt. In de praktijk blijkt dat het vooral belangrijk is om goede formats te hebben bij de triggers en de weerstanden van je publiek. Op dat vlak moet je je publiek overtuigen.
Contentkalender

07

Contentkalender

Voordat je aan de slag gaat met de productie, is het belangrijk om te bepalen welke formats je wanneer gaat maken en via welke kanalen je dit materiaal gaat uitzetten in de tijd. Hiervoor maken we een contentkalender, met alle belangrijke creatie- en publicatiemomenten.
Productie & contentmapping

08

Productie & contentmapping

Op basis van de formats uit het contentplan maken we content – voor offline en online kanalen – in tekst, beeld, video of audio. We zorgen ervoor dat deze producties kwalitatief goed, onafhankelijk én deelbaar zijn.
Publicatie & distributie

09

Publicatie & distributie

Def-def-nu-echt-def-versie af? Tijd voor publicatie. Daar hebben we vooraf al over nagedacht, dus plaatsen we de gepubliceerde content op de verschillende kanalen. En wellicht kunnen we ook gebruik maken van externe media om het publiek naar jouw bingewatchwaardige content te krijgen.
Meten & optimaliseren

10

Meten & optimaliseren

Welke content werkt, wat werkt minder en waarom? Door de resultaten van je content te meten en te analyseren krijgen we inzicht in wat contentmarketing echt oplevert voor jouw organisatie. En die data geven ook weer input voor optimalisatie.

Meer weten 
over onze methodiek?

Ik help je graag verder.

Contact
Yossip de Jong
Yossip de Jong
Strateeg

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.