Over SEO: waarom zoekwoordenonderzoek essentieel is

24 november 2021

Op het moment van schrijven telt de wereld 1,879,344,061 (dat zijn er meer dan 1,8 miljard), websites. Je kunt je voorstellen dat het overzicht een beetje zoek is. Gelukkig zijn er zoekmachines. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw stukje content nét bovenaan komt te staan, tussen al die miljarden zoekresultaten? SEO. En daar gaat deze blog over.

Wat is SEO?

Search Engine Optimisation, het woord zegt het al. Je optimaliseert je website zo dat Google hem zo hoog mogelijk indexeert bij het weergeven van de zoekresultaten. Dat rangschikkingsysteem van Google is gebouwd op een hele reeks algoritmen, die kijken naar bijvoorbeeld de vraag van de gebruiker, de relevantie en kwaliteit van de content, het gebruiksgemak van je website en de context. De website die het beste voldoet aan de wens van de gebruiker, komt bovenaan. Maar hoe zorg je ervoor dat jij bij jouw publiek bovenaan komt?

Hoe gebruik je zoekwoorden?

Om te weten waar jouw publiek behoefte aan heeft, heb je inzichten nodig. Waar zoekt je publiek op? Wat willen ze van jou en je concurrenten weten?  Een zoekwoordenonderzoek (keyword research) is onderzoek doen naar woorden die mensen gebruiken in Google. Hiermee geef je jezelf handvatten om content te schrijven die voldoet aan de behoeften van je publiek. Je ontdekt wat ze interessant vinden, in welke fase van hun publieksreis ze zitten en met welke vragen ze zitten. Door daarop in te spelen, ziet Google jou als een relevante informatiebron voor de gebruiker.

Waar zoekwoorden onderzoek essentieel is

Het succes van een website en jouw content die erop staat wordt dus voor een groot deel bepaald door de vindbaarheid ervan. Met een zoekwoordenonderzoek kun je jouw content toespitsen op de behoefte van jouw publiek, omdat je weet waar zij op zoeken. Op deze manier vindt potentieel nieuw publiek jouw merk ook via Google.

 

Wist je dat wij Google Partner zijn?

Verder praten

Bij The Post werken enthousiaste online marketeers die je nog veel meer kunnen vertellen over zoekwoordenonderzoek en hoe je dat in kan zetten om content te maken die jouw publiek écht raakt. Neem contact op met Marloes.

Onze nieuwsbrief ontvangen?

Let us keep you posted.