Podcasts in contentmarketing: is jouw merk al te horen?

24 november 2021

Anno 2021 kun je niet meer om podcasts heen. Na een wat moeizame start aan het begin
van deze eeuw, zijn podcasts de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond geschoten. En met succes: in 2019 luisterden vijf miljoen Nederlanders naar podcasts, bleek uit de tweejaarlijkse Audiomonitor van dat jaar. Heb jij sound al opgenomen in je contentmarketingstrategie?

Ons brein is dol op gesproken informatie: waar jagers-verzamelaars elkaar verhalen vertelden bij het kampvuur, luisteren we nu in de trein naar een podcast. In beide gevallen vorm je je een beeld bij de woorden die je hoort. Je brein werkt dus heel anders dan bij het kijken van een film of het lezen van een boek: het moet actief aan de slag om de informatie om te zetten in plaatjes. En dat heeft een gunstig effect op het onthouden van de informatie. In 2008 bleek uit een onderzoek van de State University of New York dat studenten lesstof beter opslaan wanneer ze het via een podcast beluisteren, dan tijdens een college mét Powerpoint in een collegezaal. Best handige info, tijdens een pandemie ;-)

Jouw merk, overal

Bovendien kun je een podcast altijd en overal beluisteren: in de auto, in de trein of op de fiets, tijdens het huishouden, wandelend of hardlopend of gewoon languit op de bank. Soms een hele podcast in één keer, andere keren steeds een stukje. Hierdoor is het een perfecte manier om op een efficiënte manier iets nieuws te leren of juist even te ontspannen met een fijn verhaal.

 

Iedereen houdt van podcasts

Uit de Markteffect Podcast Monitor, die in mei 2020 voor de derde keer uitgebracht werd, blijkt dat 40% van de Nederlanders wel eens naar een podcast luistert. Kortom: podcasts zijn een goede aanvulling op de rest van je contentmarketingstrategie. Wat betekent dit nu voor jouw merk? Moet je direct met je accountmanager en een expert uit je vakgebied de studio induiken voor een vraaggesprek over je vakgebied? Of kun je er meer uit halen? Je voelt het antwoord al aankomen: jep, je zult als merk eerst na moeten denken voor je een studio reserveert. En wel over twee dingen: je format én over je herkenbaarheid in audio.

Wat willen ze weten?

Een goed format zorgt ervoor dat je luisteraar weet wat hij kan verwachten. Wat een goed podcastformat is, hangt helemaal af van jouw publiek. Wie is jouw publiek? Wat willen ze horen? Willen ze de diepte in over een specifiek onderwerp? Willen ze experts horen over bepaalde thema’s? Of willen ze misschien zelf hun verhaal kwijt in een vraaggesprek? Denk ook eens aan de vorm. Je bent wellicht geneigd om een podcast informatief in te steken, met tips en tricks rondom je product. Maar hoe tof is het om een fictief verhaal te vertellen, dat zo spannend is dat mensen smachtend afwachten tot de volgende aflevering online komt?

Sonic identity

Een sonic identity, een audio-identiteit, zorgt ervoor dat de luisteraar weet dat jij de afzender bent van die podcast, zonder dat je dat er de hele tijd tussendoor hoeft te roepen. Denk daarom eerst na over de herkenbaarheid van je merk. Hoe horen ze dat jij het bent? Heb je een eigen sound, een letterlijke tone of voice? Een vaste stem? Een eigen jingle.

Meer weten?

Iedereen kan een podcast maken. Maar er zijn maar weinig podcasts die de ruis overleven. Een gedurfde invalshoek en verrassende vorm zorgen ervoor dat je podcast opvalt tussen het groeiende aanbod. Zin om te sparren? Bel onze collega Aukje eens voor een afspraak!

 

The Post is een SIXD' Agency.
Meet SIXD' here.