Van doelgroep naar publiek
Dan door naar ‘een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te binden.’ Daar hebben wij als The Post een klein meningsverschil met het Content Marketing Institute. Wij geloven namelijk niet in doelgroepen. Wij doen aan publiek. Het verschil is dat een doelgroep gekozen is, meestal door de marketingafdeling van een merk. Een publiek kiest zelf of het jou leuk genoeg vindt om in je content te duiken. En dat zegt veel over de aanpak van je contentmarketingstrategie. Het gaat hier niet per definitie om eigenschappen, levensfasen, leeftijd of gezinssamenstelling (zoals bij doelgroepen), maar om jullie gemeenschappelijke interesses. Waar kunnen jouw merk en je publiek op een authentieke, geloofwaardige manier samen over praten?
Contentmarketing is een langetermijnaanpak
Het tweede deel van de zin, ‘aan te trekken, te werven en te binden’, geeft aan dat contentmarketing een langetermijnaanpak is. In 1 of 2 afleveringen is het onmogelijk om een goede verhaallijn op te bouwen, waarmee je je publiek meeneemt in jouw verhaal. Daar heb je er meer voor nodig. Daarom vergelijken we bij The Post content marketing met televisieseries. We onthullen in iedere ‘aflevering’ (dat kan een video zijn, maar ook een blog of een podcastaflevering) een stukje van het verhaal.
Contentmarketing loves KPI’s
Tot slot ‘met als doel de klant tot een gerichte handeling te laten overgaan’. Dat gaat over doelen. Want in tegenstelling tot sommige hardnekkige mythes, is het wel degelijk mogelijk om doelen te stellen aan contentmarketing. En jep, ook bij contentmarketing kunnen die doelen keiharde KPI’s zijn op het gebied van conversie, leads of sales. Vaak wordt contentmarketing ingezet om een relatie op te bouwen met je publiek. Om dat te meten, kijken we bijvoorbeeld naar de tijd op de pagina, de scrolldiepte en uitkijkpercentage.
Meer lezen?
Zo. Dit was onze spreekbeurt over de definitie van contentmarketing. We kunnen je natuurlijk nog veel en veel meer vertellen. Bijvoorbeeld over onze methodiek, voorbeelden van mooie campagnes of het nut van een contentstrategie. Lees verder of neem meteen contact op voor een live spreekbeurt!