Wat is een publieksreis? + gratis download!

16 december 2021

Aflevering na aflevering, seizoen na seizoen. We kiezen zelf welke series we kijken en wanneer we ze kijken, en bingen zo heel wat af. Hoe zorgen seriemakers ervoor dat het publiek meegezogen wordt in het verhaal? Daar is een truc voor: de hero’s journey. Bij The Post hebben we die theorie omgezet in de publieksreis: een methodiek die ervoor zorgt dat jouw content ook verslonden wordt door je publiek. Hoe zit die reis in elkaar?

Hero’s journey

Vrijwel alle verslavende series en succesvolle films zijn gebaseerd op een bepaalde structuur; de reis van de ‘held’. In deze structuur zijn drie fases te herkennen, namelijk: het vertrek uit de ‘gewone’ wereld, het avontuur, en de terugweg waar de hoofdpersoon vaak met wijze lessen terugkeert naar de ‘gewone’ wereld. Literatuurwetenschapper Joseph Campbell noemt dit model de hero’s journey. Hij ontdekte dat bijna alle verhalen zijn opgebouwd volgens een 12-stappenplan dat de held, de hoofdpersoon, uit een verhaal doorloopt. Deze stappen zorgen ervoor dat je publiek de aandacht de hele film vasthoudt.

Publieksreis

Vanuit de theorie van Joseph Campbell’s hero’s journey is de publieksreis tot stand gekomen; de reis die jouw publiek doormaakt bij het kennismaken met een merk.  De publieksreis bestaat (goh, toevallig) uit twaalf stappen. Hij begint in de ‘bekende wereld’ van je publiek, waarin je als merk nog geen rol speelt. Vervolgens komen er triggers en weerstanden naar voren, die je publiek motiveren of juist tegengaan om op zoek te gaan naar informatie. Onderweg dreig je misschien wat publiek kwijt te raken aan de vijand (je ‘contentconcurrenten’), ga je het gevecht aan met de draak (eh, je contentconcurrenten) en krijg je uiteindelijk de ultieme beloning van je publiek: vertrouwen in je merk.

Hoe gebruik je een publieksreis?

Ok, maar wat doe je dan met een publieksreis? Content maken! Wij gebruiken de publieksreis om na te denken over de situatie van het publiek en de geschikte content om aan hun behoeften te voldoen. Je kruipt dus eigenlijk in de huid van je publiek en denkt na welke content daar het beste bij past. Zo zie je direct welke content je al hebt en in welke stappen er nog content mist.

Probeer het zelf eens

Speciaal voor jou hebben we een gratis download gemaakt met daarin alle twaalf stappen onder elkaar en ruimte om je eigen publieksreis in te vullen. Je download hem hieronder! Print ‘m uit, pak je pen en ga lekker aan de slag. Hulp nodig of eens samen brainstormen? Collega Aukje staat voor je klaar. Neem snel contact met ons op!

The Post is een SIXD' Agency.
Meet SIXD' here.