content-rating-point

Content Rating Point: meet het effect van jouw content

Content Rating Point: meet het effect van jouw content

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Het aantal sitebezoeken of clicks, MQL’s, SQL’s: allerlei indicatoren die het directe effect van marketinguitingen op marketingdoelen meten. Ook zijn er manieren om erachter te komen of reclame-uitingen hun doel hebben bereikt, zoals met GRP’s. Maar een eenduidige methode om te meten wat de impact is van je content-items, is er niet. Bij The Post werken we daarom aan een indicator om dit effect beter te kunnen berekenen: het Content Rating Point (CRP). Een concept, dat we graag in de praktijk willen toetsen.

Bovengenoemde bestaande marketingindicatoren zijn uiteraard prima van toepassing als het gaat om het meten van het effect van je content op je directe marketingdoelen. Maar met contentmarketing streven we naar een langdurige relatie van het publiek met een merk. Hierbij horen doelen als ‘inhoudelijke bekendheid’ of ‘thought leadership’, die niet worden behaald door slechts één content-item te publiceren. Het gaat juist om het bouwen aan je verhaal gedurende langere tijd, waarbij we willen weten hoe groot, betrokken en loyaal het publiek is.

Met het Content Rating Point meet je betrokkenheid

Om dat te meten, introduceren we het Content Rating Point (CRP): een score waarvan we verwachten dat deze aangeeft hoe groot, betrokken en loyaal het publiek is. Anders dan bijvoorbeeld de Net Promotor Score (NPS) kijken we hiermee niet naar wat mensen zeggen in onderzoek, maar naar hun daadwerkelijke gedrag. Het CRP is een indicatie van de mate van betrokkenheid, omdat we in de berekening zowel het bereik als de factor tijd meenemen. Met tijd bedoelen we de hoeveelheid tijd die het publiek aan de content heeft besteed.

Voor de berekening van het CRP kijken we naar de totale content die is geconsumeerd (Content Consumed: CC). Met consumeren bedoelen we lezen, kijken of luisteren. Ook nemen we de gepubliceerde content mee (Content Published: CP). Dit betreft alle content die is gepubliceerd: op eigen én externe kanalen, inclusief updates op sociale media en andere fragmenten. Deze totale geconsumeerde content delen we vervolgens door de totale gepubliceerde content om bij het CRP uit te komen. Ofwel: CRP=CC/CP.

Hoe bereken je Content Consumed en Content Published?

Maar hoe weet je nu hoeveel content er is geconsumeerd en gepubliceerd? Allereerst Content Consumed: hierbij kijken we naar het aantal geconsumeerde content-items én de tijd die het publiek nodig heeft gehad om de content te consumeren. We vermenigvuldigen de Content Consumed amount (CCa) met de Content Consumed time (CCt). De formule luidt dus: CC=CCa*CCt.

Bij Content Published maken we in feite dezelfde berekening, maar dan vermenigvuldigen we het totale aantal gepubliceerde content-items (Content Published ammount: CPa) met de tijd die maximaal nodig is om de content te kijken, luisteren of lezen (Content Published time: CPt). Bij video en audio kijken we dan naar de lengte van een publicatie, bij tekst schatten we de leestijd in op basis van leestekens (de gemiddelde leessnelheid). De formule is: CP=CPa*CPt.

Meten met CRP: een voorbeeld

Een merk publiceert een video met een lengte van 1 minuut en een blogartikel met een leestijd van 3 minuten. Dit zijn dus 2 gepubliceerde content-items met een gemiddelde lees-, luister- en kijktijd van 2 minuten. Uit de statistieken komt naar voren dat 8.000 personen (een deel van) de video hebben bekeken. Het blog is 2.000 keer (voor een deel) gelezen. In totaal zijn er dus 10.000 content-items bekeken. De gemiddelde lees-, luister- en kijktijd blijkt 0,5 minuten te zijn.

Kortom:
Content Consumed amount (CCa) = 10.000 content-items
Content Consumed time (CCt) = 0,5 minuten
Content Published amount (CPa) = 2 content-items
Content Published time (CPt) = 2 minuten

De totale Content Consumed (CC) is dus: 10.000 content-items * 0,5 minuten = 5.000 minuten.
De totale Content Published (CP) is dus: 2 content-items * 2 minuten = 4 minuten.
Het Content Rating Point (CRP) wordt dan: 5.000 minuten / 4 minuten = 1.250.

Wat kun je met zo’n Content Rating Point?

Het CRP geeft inzicht in de betrokkenheid van je publiek op het totaal van de gemeten content-items. Om te achterhalen of onze contentmarketing-euro’s effectief zijn besteed, berekenen we hoeveel 1 CRP heeft gekost. De uitkomst hiervan heeft uiteraard alleen waarde wanneer we deze kunnen vergelijken met uitkomsten van andere organisaties die onder dezelfde publieksgroep actief zijn.

Om de kosten van 1 CRP te berekenen, deel je de totale kosten voor productie en distributie van het content-item door het berekende CRP. Stel dat het merk uit het voorbeeld voor het maken en distribueren van de video 10.000 euro heeft uitgegeven. Dan bedragen de kosten van deze video per CRP: 10.000 euro / 1.250 = 8 euro. Wanneer het blogartikel 2.000 euro heeft gekost in productie en distributie, bedragen de kosten per CRP: 2.000/1.250 = 1,6 euro.

Next steps: toetsing in de praktijk

Leuk, zo’n getal. Maar wat is nu een ‘goed’ CRP? Wat zijn ‘goede’ kosten per CRP? En kunnen we alle benodigde metingen op een betrouwbare manier uitvoeren? Volgens mij kunnen we hier alleen achter komen door in de praktijk aan de slag te gaan met het Content Rating Point. Door te proberen, door te toetsen én door het er met elkaar over te hebben. Door data te verzamelen voor ‘het gouden CRP’. Want je kunt stellen: hoe lager het CRP, hoe groter de betrokkenheid. Maar wat de standaard wordt, is de grote vraag.

Op dit moment bevindt het CRP zich dus nog in de conceptfase. Omdat we bij The Post al enkele jaren merken dat dit onderwerp steeds vaker en sneller aan bod komt, hebben we niet stilgezeten: met onze opdrachtgevers hebben we stappen gemaakt in het meten en analyseren van content. Nu gaan we graag de uitdaging aan om het CRP verder te verfijnen.

Doe jij met ons mee?
Of heb je aanvullende ideeën of (kritische) vragen over het CRP?

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Op deze website worden verschillende cookies gebruikt. We maken onderscheid tussen functionele, analytische en marketing-cookies. Je kunt zelf kiezen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden.


We meten bezoekers op onze website via Google Analytics, om onze website te verbeteren Het bijhouden van bezoekgedrag is geanonimiseerd en dus niet terug te leiden naar jouw persoon.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Liever niet
Accepteren