TikTok: dé aanwinst voor jouw middelenmix?

TikTok: dé aanwinst voor jouw middelenmix?

Gluur een willekeurige woonkamer in en de kans is groot dat je er een paar kinderen dansend voor hun telefoon ziet staan. 2020 herinneren we ons later niet alleen vanwege Corona, maar ook zeker als het jaar van TikTok.

Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook

De van oorsprong Chinese app is razend populair: vooral tijdens de Coronacrisis werd de app massaal gedownload door mensen die op zoek waren naar vermaak. Daarmee is het een van de snelst groeiende platformen ter wereld (met wereldwijd momenteel 800 miljoen actieve gebruikers). TikTok draait om korte video’s van 15 seconden. Scrollend door de For You-page zie je heel veel dansjes, maar ook sketches, dierenfilmpjes, beauty- en kooktips en lipsyncs voorbijkomen. Dankzij ‘het perfecte algoritme’ (hét paradepaardje van moederbedrijf ByteDance) werkt de app behoorlijk verslavend.

amanda-vick-pPV-kqfs5wA-unsplash

Unsplash, Amanda Vick

Nederlanders op TikTok

3,5 miljoen Nederlanders hebben de app op hun telefoon staan. Vooral generatie Z is veel te vinden op het platform, maar sinds we onszelf vooral thuis moeten vermaken, zijn ook steeds meer volwassenen druk bezig met het opnemen van filmpjes. Volgens recente cijfers van TikTok zelf (uit mei 2020) zijn Nederlanders 59 minuten per dag actief op het platform en is 65% van de gebruikers vrouw. TikTok is overigens niet geheel onomstreden: in India is de app verboden, Trump overweegt ook een verbod en onze eigen Autoriteit Persoonsgegevens startte in mei 2020 een onderzoek naar de privacy van gebruikers. NOS Stories dook in deze interessante video in de code van de app en ontdekte dat TikTok inderdaad opvallend veel gegevens verzamelt.

Adverteren op TikTok

Met zoveel gebruikers zou je denken dat TikTok niet meer mag ontbreken in je middelenmix. Vooral niet sinds het mogelijk is om campagnes te voeren als bedrijf. Vanaf augustus 2020 is het namelijk mogelijk om te adverteren op TikTok. Er zijn op dit moment drie soorten advertenties beschikbaar:

• In-feed advertenties: video’s van maximaal 60 seconden die random verschijnen in de feed van de gebruiker.
• TopView video’s: video’s die bovenaan verschijnen in de feed van de gebruiker en wanneer de app geopend wordt.
• Brand Takeovers: full-screen advertentie die verschijnt bij het openen van de app; statisch of video van max. 5 seconden.

Later dit jaar worden ook de Hashtag Challenges (waarmee je gebruikers uitdaagt met jouw eigen hashtag aan de slag te gaan) en Branded Effects (2- en 3D filters) beschikbaar in Nederland. 

Zit jouw publiek op TikTok?

Maar voordat je je marketingafdeling massaal dansjes in laat studeren, vraagt TikTok ook om een weloverwogen strategie. Zoals eerder vermeld is het publiek op TikTok jong. Een groot gedeelte van de gebruikers zit nog op de basisschool. En op dit moment zijn de targetingmogelijkheden op het platform nog beperkt. Of liever gezegd: alle Nederlandse gebruikers krijgen nu nog jouw advertentie te zien. En daarnaast kun je je afvragen of jouw publiek aanwezig is op TikTok en wat je doel wordt van je betaalde aanwezigheid. Clicks, conversie, naamsbekendheid?

Voorbeelden van eigen bodem

Dat gezegd hebbende, kun je op TikTok natuurlijk wel alle kanten op. Het platform ademt creativiteit en dat betekent dat je flink uit kunt pakken. Sinds eind 2019 weten steeds meer Nederlandse bedrijven en merken de weg te vinden naar TikTok met organische content. Het Nederlandse Rode Kruis (62.000 volgers) is bijvoorbeeld heel succesvol, met onder andere geestige sketches om verspreiding van het corona-virus te voorkomen. HEMA zet voor haar nieuwe schoolcampagne in op user generated TikTok-content: ze daagt middelbare scholieren uit om 13 verschillende scènes van een film op een creatieve manier na te spelen. De dertien beste inzendingen worden achter elkaar gezet tot de eerste TikTok-movie. Tof idee, eind augustus komt het resultaat online!

 

Een serie op TikTok

Bij The Post bekijken we natuurlijk alles met een bingewaardige-seriebril op. Influencer Sara Dol (2,5 miljoen volgers op TikTok) was een van de eerste Nederlandse TikTokkers met een eigen serie. Samen met haar zus heeft een thriller-achtige serie gemaakt van acht afleveringen. Twee keer per week kwam er een aflevering van 10 – 35 seconden online. Gaan jouw radartjes al draaien voor je eigen merk?

Meer weten over TikTok en de kansen voor voor jouw merk? We denken graag met je mee.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Op deze website worden verschillende cookies gebruikt. We maken onderscheid tussen functionele, analytische en marketing-cookies. Je kunt zelf kiezen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden.


We meten bezoekers op onze website via Google Analytics, om onze website te verbeteren Het bijhouden van bezoekgedrag is geanonimiseerd en dus niet terug te leiden naar jouw persoon.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Liever niet
Accepteren

Social distance proof.

The Post werkt social distance proof! Ontdek ons aanbod voor deze periode en blijf in contact met jouw publiek.