De kracht van inspiratiesessies: een boost voor je strategie én je team

Herken je misschien een van de volgende situaties?

Als bedrijf vind je het lastig om het hele jaar goed zichtbaar te zijn. Of je voelt de druk om content te posten, zonder een goede (content)strategie of aanleiding hoe je de meeste impact maakt. Misschien volg je wel de mijlpalen die passend zijn in je branche, maar weet niet of je publiek daar wel op zit te wachten. Mogelijk ben je zo druk met de dagelijkse gang van zaken, dat het moeilijk is om stil te staan bij de nieuwste ontwikkelingen en vooruit te kijken.

No worries! Regelmatig kloppen bedrijven bij ons aan met deze of soortgelijke vraagstukken. En dus zitten wij steeds vaker met marketeers om tafel om mogelijke sessies te verkennen over contentmarketing, contentstrategie en vooral de praktische voordelen die hieruit kunnen voortvloeien. Dit betekent niet dat er altijd een groter traject plaats moet vinden. Soms kunnen losse pijnpunten ook al met simpelweg het delen van praktische tips & tricks worden aangepakt, of door een losse sessie af te nemen.

Inspiratie- en kennissessies

We laten ons dus meer en meer als kennispartner aanhaken waarbij we heel specifiek tips en inspiratie kunnen delen. Het is prettig om zo met een team in te zoomen op een thema waar zij meer uit willen halen. Denk bijvoorbeeld aan sessies over:

  • Contentmarketing in het algemeen;
  • Duurzame contentverspreiding (contentmapping);
  • Storytelling;
  • Bij zijn op het gebied van ontwikkelingen in social media en algoritmes;
  • Positionering/branding in (bewegend) beeld en tekst;
  • De implementatie van nieuwe innovaties en technieken.

Uit de waan van de dag

Naast dat we graag kennis delen en inspiratie bieden, is zo’n sessie ook de kans om even met je team uit de waan van de dag te stappen. Door een inspiratie- of kennissessie kan je je (content-)organisatie of werkzaamheden op een andere manier bekijken, of zelfs met een andere insteek gaan benaderen. Dit kan niet alleen het team, maar ook het hele bedrijf weer nieuwe creatieve impulsen geven.

Deze sessies maken we uiteraard op maat voor de klant, om het zo goed mogelijk te laten aansluiten bij ieders behoefte. Dit hebben we recent ook gedaan voor een bedrijf wat worstelde met het volgende vraagstuk:

Het team bestond uit alleen maar enthousiaste en gemotiveerde mensen, maar het leek toch vast te lopen in hoe content en social media nou écht bij kunnen dragen aan de gestelde (bedrijfs)doelen. En ook niet onbelangrijk: hoe kan het succes ervan gemeten worden? Daarnaast wisten ze niet goed op welke verschillende doelgroepen (lees: publieksgroepen) en stakeholders ze zich nu moesten richten, en hoe ze de content vervolgens meer gericht konden laten aansluiten bij deze groepen.

Bij deze specifieke klant organiseerden we een 3 uur-durige sessie voor het gehele marketingteam. Het doel? Iedereen meenemen in de wereld van contentmarketing, onze Bingemarketing-methodiek en daarnaast hen te voorzien van praktische tips en tricks rondom social media. En het mooie: waar iedereen aan het begin van de sessie stilletjes zat te luisteren, ontstond er steeds meer (inter-)actie binnen het team gedurende de sessie en vlogen de ideeën over tafel. Het eindresultaat: een enthousiaste en geïnspireerde klant. Het was precies de impuls die nodig was om weer de eigen groeikansen te zien. Sterker nog: als vervolg gaan we nu samen met hen aan de slag met het neerzetten van een gehele contentstrategie.

Wil je meer weten over onze inspiratie- en kennissessies? Of ben je geïnteresseerd in zo’n eerste duwtje in je rug voor jou en je team? Neem dan contact op met Daniël!