Duurzame content: hierom moet je investeren in hygiënecontent

Nee, nee, in dit artikel gaan we je niet wijzen op het belang van dagelijks een schone onderbroek. We willen het hebben over de onderste regionen van je contentstrategie (hmm, het blijft een beetje discutabel) om duurzame content te maken.

Het 3H-model

Bij The Post werken we onder andere met het hero – hub – hygiëne-model. Dat model gaat ervanuit dat je gedurende het jaar drie verschillende soorten content maakt. De grootse en meeslepende producties, de eyecatchers, vormen de hero-content. Die maak je vaak maar een paar keer per jaar. De hub-content, bijvoorbeeld regelmatig terugkerende blogs of podcasts, zorgt voor terugkerende bezoekers. En de hygiëne-content vormt eigenlijk alle basisinformatie: hetgeen waar jouw merk op gevonden wordt. Alles wat je publiek moet en wil weten over je merk.

Fundamentele content

Als je naar het model kijkt, zie je dat het een piramide is. De hygiëne- en de hublaag vormen het fundament waar de rest van de content op gebouwd wordt. Maar, om effe in de bouwmetaforen te blijven, dan is het dus wél belangrijk dat die lagen ook staan als een huis.

En daarom is het dus belangrijk om te investeren in hygiënecontent. Als je dat goed doet, creëer je namelijk een basislaag die altijd relevant blijft voor je publiek. Voor Wavin deden we dat bijvoorbeeld. Naast een aantal prachtige campagnes, maakten we ook praktische installatievideo’s. Die blijven relevant zolang het product verkocht wordt. Eén keer investeren, jarenlang van profiteren!

Pyramide

Zo maak je relevante, duurzame content

We googlen tegenwoordig álles. Van ‘hoe lang medium gekookt ei’ tot ‘hoe poets ik schoenen’ en van ‘waar lunchen Zwolle’ tot ‘studieschuld hypotheek kansloos?’. En daar kun jij als merk van profiteren! Niet door antwoord te geven op álle bovenstaande vragen*, maar door kwalitatieve, objectieve en relatief tijdloze informatie te bieden over datgene waar jij verstand van hebt: je merk, product of branche.

Wat wil je publiek weten?

Kruip dus eens in de hoofd van je publiek. Welke vragen hebben ze over jouw merk, product of branche? Als je daar antwoord op geeft, creëer je een heel duurzame en daarmee enorm waardevolle contentlaag. Maak een FAQ, tutorials, handleidingen, longreads met álle juiste informatie, tips, tricks, etc. Speel met blogs in op (terugkerende) actualiteiten, zoals seizoensgebonden vragen, en laat zien dat je weet wat er speelt onder je publiek.

Nog een laatste tip van onze marketeers: met een zoekwoordanalyse ontdek je welke vragen jouw publiek heeft: zowel die met een hoog als een laag zoekvolume. Zet niet alleen in op het hoge zoekvolume, want daarin is ook de concurrentie heel hoog. Door veel content te maken rondom relevante vragen met een laag zoekvolume, de zogenaamde long tail strategy, kun je ook (en soms zelfs beter) scoren bij je publiek.

Heb je hulp nodig?

We zijn er voor je! Bij het bepalen van je verhaal, het vinden van je publiek, weten wat er speelt én het produceren van duurzame, waardevolle content. Neem contact met ons op!

*4-5 minuten, met schoenpoets, een borsteltje en een zachte doek, Jantjes Lief, Ingeburgerd of JaffaJaffa en ja.