Hoe wordt jouw publiek verliefd op je merk?

Valentijnsdag! Dé dag om eens na te denken over de liefde. En dan niet afgemeten aan de hoeveelheid rozen die je vandaag krijgt of de anonieme liefdesverklaringen in je brievenbus, maar aan je publiek. Want houden zij eigenlijk wel van je? Of beter gezegd: van je merk?

In een goede relatie ben je als het goed is niet alleen informatie over jezelf aan het zenden. Je hebt ook interactie met elkaar (jaja, op meerdere manieren) én geeft cadeautjes. Als we de relatie van een merk met z’n publiek eens bekijken, zou die er ongeveer net zo uitzien. Dus daarom hebben we drie belangrijke relatietips voor je op een rijtje gezet.

Gij zult niet alleen zenden

Contentmarketing is meer dan de dingen die je graag wilt vertellen het wereldwijde web op slingeren. Om een relatie op te bouwen met je publiek, zul je goed moeten kijken naar wat ze interessant vinden om van je te horen. Duik in die statistieken, doe gedegen zoekwoordenonderzoek en bevraag je publiek om te kijken waar ze behoefte aan hebben. En daar hoort soms ook een beetje menselijke logica bij: wat zou jíj willen lezen, als je publiek was van je merk? En vooral: wat zou je eigenlijk helemaal niks interesseren, als relatieve buitenstaander?

Veel organisaties denken nog altijd erg van binnen naar buiten: wat willen wíj vertellen? Terwijl dat soms helemaal niet is waar je publiek benieuwd naar is. Tuurlijk, je zult soms praktische mededelingen moeten doen, maar zorg ervoor dat het grootste deel van je content aansluit op de behoeften van je publiek.

Gij zult interacteren

Je hebt een date en bent precies 100% van de tijd aan het woord. Je tafelgenoot krijgt niet de kans om iets aan jou te vragen, iets terug te zeggen of iets over zichzelf te vertellen. Iedereen die wel eens een afleveringetje First Dates kijkt, weet: dit gaat ‘m niet worden. En toch is dat wel wat veel merken nog steeds doen: veel praten, maar niet luisteren. En daardoor mis je vrij veel relevante informatie.

Zoek dus wat meer die interactie op! Zorg voor reactiemogelijkheden onderaan je blogs, zet de commentmogelijkheid onder een video aan en stel op de socials vragen waar mensen makkelijk antwoord op geven. Laat ze bijvoorbeeld bepalen waar de volgende aflevering van je serie over moet gaan, laat ze vragen insturen voor een interview of stemmen over de inhoud van een format.

Toegegeven: de gemiddelde social media-gebruiker is extreem lui, dus je moet het ze een beetje makkelijk maken. Polletjes, de mogelijkheid om te stemmen en vraagstickers op Instagram verlagen de drempel om te reageren.

Gij zult cadeautjes geven

Ja, dat kenmerkt een goeie relatie toch wel he? Af en toe een cadeautje. Iets waar de ander niet om gevraagd heeft, maar waarvan degene denkt: ‘wauw, hij of zij kent me écht.’

Nu hoef je heus niet direct met bossen rozen te gaan wapperen, maar misschien kun je wel iets bedenken wat beter bij je merk past. Een whitepaper met écht waardevolle tips bijvoorbeeld. Een podcast met een spannend fictief verhaal. Een praktische download. Allemaal gratis en voor niks. Da’s pas liefde.

Meer weten?

Wil je eens sparren met onze relatietherapeuten contentmarketeers? Ze zitten voor je klaar! Neem contact op via [email protected].