Verdeel je content in fases – 1: vinden
Bij The Post werken we met drie fases: vinden, binden en activeren. In de vinden-fase wil je dat je, jawel, te vinden bent voor je publiek. Dat betekent laagdrempelige content bieden én adverteren voor een brede doelgroep. Thijn: “In deze fase wil je vooral je merk laten zien. Als je een doorklikmogelijkheid biedt, zorg dan voor een informatieve landingspagina die geschikt is voor een breed publiek. Niet te veel inzetten op actie, dus.”
Verdeel je content in fases – 2: binden
Thijn zegt: “Op dit moment is je publiek al een beetje bekend met je merk. Ze zijn nieuwsgierig en willen meer van je weten. Dat wil je in deze fase versterken. Zorg dus voor pagina’s met de mogelijkheid tot conversie, bijvoorbeeld een nieuwsbrief-formulier onderaan een blog. Dit versterkt de band met je publiek. En geeft je de mogelijkheid om via mail nog meer content te bieden.”
Verdeel je content in fases – 3: activeren
In deze fase zet je vol in op de conversie. Thijn: “Het is belangrijk om in deze fase aan te sturen op actie. Dat betekent dat je meer inzet op retargeting, om publiek dat je eerder hebt bereikt met je content weer terug te halen naar daar waar the magic happens: je verkoop-, inschrijf- of aanvraagpagina.”
Doe zoekwoordonderzoek
Goed, je hebt nagedacht over de verschillende fases. Maar waar zit je publiek dan op te wachten? Thijn: “Met de zoekwoordplanner van Google in Google Ads kun je heel veel ideeën opdoen voor content. Hiermee maakt Google een analyse voor relevante zoekwoorden voor je website, maar je kan ook zelf zoekwoorden invullen zodat Google op basis daarvan extra suggesties kan doen. Dat levert vaak interessante informatie op en geeft je een goed inkijkje in het hoofd van je publiek.”
Maak een distributieplan
Wat is de beste manier om je content te verspreiden? Maak een plannetje! Thijn: “Eigenlijk komen in je distributieplan alle punten van hierboven samen. Welke invalshoeken gebruik je in welke fase van de content, hoelang duurt een fase en hoeveel budget wil je uitgeven? Dat maak je overzichtelijk in een plan, zodat je er ook makkelijk KPI’s aan kan koppelen.”